Ontstaan en betekenis van het logo

geplaatst in: Nieuws | 0

Een nieuwe oudervereniging, een nieuwe naam en en nieuw logo.

Allereerst vertaalden we het woord OUDERS in alle talen die we maar konden verzinnen. We kozen uiteindelijk voor: Parentibus. In het Latijn is het een vervoeging van het woord “ouders” En in de vervoeging betekent het “door, met of voor ouders”. En dat dekte de lading van onze ideeën en plannen.

Het logo van de Leonardo-afdeling en het logo van de Stichting Vrienden van Leonardo hadden beide een cirkel en een vierkant, met daarin respectievelijk een jongetje en Bartje uut Drenthe. Dat logo vonden we ook allemaal leuk, maar Parentibus verdiende volgens ons een eigen logo. We vonden ook een logo van statige poppetjes rond een tafel, ouders die met elkaar in overleg zijn. Maar dat was het logo van een andere oudervereniging en die wilden we niet overnemen. Tja, en dan? Nou, gelukkig hebben we in onze oudergroep een grafisch vormgeefster en wij vroegen haar om hulp. Zij vertaalde al onze ideeën over de vereniging en de voormalige logo’s in een nieuw logo. ALLES en nog MEER is er in vertaald. Alles in 1 symbool.

Als je naar het logo kijkt, zie je een grote ronde tafel in het midden met daarom heen 8 stoelen. De driehoeksverhouding tussen leerling, ouder en school achten wij bijzonder van belang. Iedereen heeft een plek gekregen aan deze tafel. En elke plek heeft een kleur gekregen. De ouders zijn in deze vereniging de basis, zij zijn bruin, een mengeling van heel veel kleuren, zij zijn een bijzonder gemêleerde groep. De groepen met kinderen zijn rood, oranje, geel, groen, blauw en paars.

Voor wie het leuk vindt, zou eens naar de betekenissen kunnen kijken van de kleuren en de plaatsen waar ze bij horen op het lichaam. Daar is bijzonder veel over geschreven, te veel om hier allemaal op te noemen. Heel in het kort zouden we er het volgende over kunnen zeggen:

  • Rood is de jongste groep, zij komen aarden binnen de school.
  • Oranje is groep 4, hun wereld wordt al groter. Al zijn ze nog met hun naaste relaties in de weer, we zien ze groeien.
  • Groep 5 is geel, daar staan ze zelf al aardig centraal: wie ben ik, hoe reageer ik en wat is mijn plek in het grotere geheel. Hoe kan ik daarmee leren en samenwerken.
  • Groep 6 is groen, deze kleur vertegenwoordigt onder andere ons hart. Als we dat jaar beginnen zijn we halverwege de basisschool en gaan we langzaamaan ook van onze eigen wereld en de kleinere groepen over naar de grotere wereld en de contacten die daar bij horen.
  • Groep 7 is blauw, daar gaan we onszelf steeds beter uiten; onze communicatievaardigheden nemen toe.
  • En groep 8 is paars en daarmee duiden we het hoofd. Daar hebben we inmiddels heel wat geleerd over onszelf, maar hebben we ook allerlei kennis opgedaan.

En daar ronden we het mee af. De wandeling door de kleuren vertegenwoordigt het hele lichaam van beneden naar boven. Roze hebben we nog niet benoemd: die kleur bevindt zich naast het hart en staat vooral voor liefde. Dat vonden we een mooie kleur voor de school.

De kleuren zijn geplaatst in een cirkel. De cirkel zat in de oude logo’s, en die behouden we in het nieuwe logo. Ook het vierkant blijft behouden. Beide hebben ook betekenissen. Gewoon te veel om op te noemen, het gaat ook ver terug in de geschiedenis. In ieder geval ook zeer toepasselijk voor het Leonardo-onderwijs.

In het nieuwe logo nemen we afscheid van het Leonardo-jongetje en Bartje uut Drenthe. Bij ons zijn namelijk niet alleen jongens op school maar ook meisjes. We plaatsen daar de kleuren voor terug die in een ieder van ons aanwezig zijn, zowel de jongens als de meisjes. Maar ook bij alle volwassenen. Een wat sensitievere betekenis misschien, maar omdat velen van ons ook te maken hebben met zeer gevoelige kinderen, heeft ook dat element op deze manier een plek gekregen in het logo.

En dan het midden, de grote cirkel. Donkerblauw hoort bij communicatie. Wij zijn altijd in gesprek geweest met kinderen, ouders en school, en dat is ongelooflijk belangrijk. Dat willen we graag behouden. Aan deze grote ronde blauwe tafel is daar altijd ruimte voor.

Maar Parentibus wilde nog groter zijn dan dat. We dragen niet alleen onze eigen kinderen een warm hart toe, we willen graag voor alle kinderen die dit onderwijs nodig hebben iets betekenen. Ook dát vertelden we aan onze grafisch vormgeefster.

Voor wie verder kijkt ziet dat het Parentibus-logo groter is. Er blijkt plek te zijn voor heel veel meer mensen, ook voor mensen buiten onze eigen schoolomgeving. En tussen al deze mensen zijn verbindingen mogelijk. Graag laten we deze verbindingen ontstaan om een ieder te laten groeien: kinderen, ouders, leerkrachten, politici, professionals. En dat gebeurt wanneer we het grotere logo beschouwen.

We hopen dat we elkaar op deze manier sneller kunnen vinden. Sommigen van ons zijn eerst jaren bezig om uit te vinden wat er toch aan de hand is. Als ze dan eenmaal ontdekken dat het om HB gaat, dan is het zoveel makkelijker als je even een paar contacten bij de hand hebt met ervaringen erbij van gelijken. We hopen dat onze website daarvoor een verzamelpunt zal worden en daarvoor een uitkomst biedt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *